Dag 1 en dag 2: Theo ziet 'm al vliegen! - Reisverslag uit Newcastle, Verenigd Koninkrijk van Elise Haften - WaarBenJij.nu Dag 1 en dag 2: Theo ziet 'm al vliegen! - Reisverslag uit Newcastle, Verenigd Koninkrijk van Elise Haften - WaarBenJij.nu

Dag 1 en dag 2: Theo ziet 'm al vliegen!

Door: Elise van Haften

Blijf op de hoogte en volg Elise

12 Mei 2014 | Verenigd Koninkrijk, Newcastle

Dag 1, 9 mei.

11.32 en ik zit nog op mijn kamertje in Ede. De bus had ik al gemist, maar ik heb nog drie kwartier om op het station van Ede-Wageningen te komen. Een hele uitdaging om met drie zware tassen op de fiets te stappen. Gelukkig sta ik na een hoop geklungel binnen een halfuur veilig en wel op het station, mét al mijn spullen. Op naar halte 1: IJmuiden!
Na in twee treinen te hebben gezeten, stonden ons nog twee bussen te wachten en een stuk lopen. Gelukkig is er dan een ontzettend aardige buschauffeur die ons na zijn dienst wel even naar de boot wil brengen. Hoe lief! Halte 1 was daarmee bereikt. Iedereen is er ruim op tijd en we kunnen boarden. Hoewel, op Martijn na. Meneer was zijn paspoort vergeten. ;) Al met al is alles goed gekomen en vertrokken we om 17.30 met de boot.
We troffen het wel met meteen een korte kleine storm, goed ingewaggeld en gewiebeld voor de rest van de reis.
Als eerste wilden we natuurlijk onze kamer checken. Die was van de categorie klein maar fijn. Passen en meten met de tassen en strategieën bedenken om langs elkaar heen te kunnen lopen. Dat ging Margo, Nicole, Gerlise en mij wel goed af. Op het af en toe omvallen door de wiebelende boot na.. Helaas ging het Nienke wat minder goed af, zij werd écht goed zeeziek.

Na lekker wat te hebben rondgewandeld op de boot en geniale spelletjes te hebben gespeeld, hadden we bezinning. Hoe gaaf is het om te beseffen wat ons allemaal te wachten staat met deze enorm leuke groep. De mooie natuur en alle gave dingen waarin wij God mogen zien. Heel toepasselijk mochten we dan ook een bootje vouwen (als je tenminste wist hoe dat moest) waar we deze dingen de komende week mogen opschrijven.
Om 20.45 schoven we aan tafel. Een lopend buffet met heeeeel veel lekkere toetjes! De mensen om ons heen vonden geloof ik dat wij iets té luidruchtig waren, maar wij hadden het prima naar ons zin. De sfeer zat er al goed in!
Na de film gingen we met een klein groepje naar de film Noah, om vervolgens lekker laat een wiebelende nacht in te gaan.

Dag 2, 10 mei.

7.00, de wekker gaat. Margo drukt meteen op de snooze. We draaien ons allemaal nog een keer om in het smalle bed. Tja, 7.00 Nederlandse tijd is toch echt 6.00 Britse tijd. Voor deze studenten natuurlijk veel te vroeg na een eerste late avond! Bovendien ook nog een slechte nacht gehad op het wiebelende gevaarte: getik boven mijn hoofd, huilende kinderen en een dekbed dat van me af valt waardoor Margo zich een ongeluk schrikt (spoken bestaan niet hoor, Margo).
7.20, de wekker gaat inmiddels al voor de derde keer. Oke, eruit en douchen.
Na enig passen, meten en strategische oplossingen uitgevoerd te hebben in de kleine kamer, gaan we op weg naar de ontbijtzaal.
Een lopend buffet staat alweer voor ons klaar. Dit keer met knakworsten, witte bonen in tomatensaus en bacon. Ohja, gelukkig ook nog de voor ons bekende broodjes met kaas. Gelukkig maar!
9.00 Britse tijd, we mogen de boot af! Nienke was hier natuurlijk ook heel blij mee. Ondanks dat we maar een nacht op de boot zaten, moesten de tassen opnieuw ingepakt en dicht geritst worden. Wat een gedoe bij die vrouwen, zouden de mannen zeggen. ;) Ja, dat was het ook wel een beetje (eerlijk is eerlijk).
Zware tassen slepen we de kleine liften in en de lange trappen af, richting de paspoortcontrole. Hallo Newcastle!
Een kleine rode tourbus staat al op ons te wachten. Met daarnaast zowaar een privéchauffeur! Zo één met een cool schots accent en rode haren, je kent het vast wel van series en films. Toen zijn naam ook nog James bleek, was dat totaalplaatje helemaal compleet.
Over films gesproken. Harry Potter zegt je vast ook wel wat, maar The Alnwick Castle vast iets minder. Dit Engelse kasteel was de set van de Harry Potter films. En wij gingen hier heen! Ik snap wel dat dit kasteel daarvoor is uitgekozen. Een prachtig kasteel met een al even prachtige tuin.
We mogen er wat rondlopen en komen er zo achter hoe de Percy family er al generaties lang heeft geleefd en er nu nog woont in de wintermaanden. In het Binnenhof worden er vlieglessen op bezemstelen gegeven, à la Harry Potter. Theo, Reinier, Gert-Jan en ik hebben die niet nodig, hoor! Zie de foto's, talenten in de dop. No further explination aquired. ;)

Terug de bus in, komen we na een paar uur rijden uit bij Holy Island. Een plek waar de Vikingen als eerst het land binnenkwamen, het christendom is vanuit hier verspreid naar Noord-Engeland. Een prachtig landschap aan zee, waar we onze wandelschoenen en uithoudingsvermogen gingen testen. En dat niet alleen, ook foto's maken moest hier gewoon even. De zeehonden lieten zich ook nog even zien met hun koppen die boven het water uitstaken. Als we nu al iets hebben geleerd van Groot-Brittannië dan is het wel dat het weer hier erg veranderlijk is. Allemaal je regenpak aantrekken omdat het giet van de regen, om deze vervolgens na vijf minuten weer uit te trekken omdat de zon zich weer van haar warme kant laat zien.

Tijd om weer terug de bus in te gaan, op naar onze volgende bestemming: Schotland!
In de bus een hoop gezelligheid en na in totaal vijf uur in de bus te hebben gezeten klinkt er dan ook een hard gejuich bij de grensovergang naar Schotland.

High Street Hostel is de jeugdherberg waar wij verblijven, een soort groot studentenhuis om te zien in een oude smalle straat. Ik slaap op een kamer met tien meiden, gezellig!
Na een goede bezinning en de nodige mededelingen van Theo hebben we met iedereen gezellig gegeten in een sfeervol restaurant!

• 12 Mei 2014 - 23:35

Wilma:

Lieve Elise, wat een leuk verslag en wat een prachtige foto's :-)! Werkelijk schitterende omgeving! Heel veel plezier en ik kijk al uit naar je volgende verslag en foto's. XXX