Dag 4: Onderwijs en cultuur. - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Elise Haften - WaarBenJij.nu Dag 4: Onderwijs en cultuur. - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Elise Haften - WaarBenJij.nu

Dag 4: Onderwijs en cultuur.

Blijf op de hoogte en volg Elise

13 Mei 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Maandag 12 mei

De wekker gaat alweer vroeg deze ochtend. Mijn plan was om 7.00 onder de douche te staan om zo alle anderen in het Youth Hostel voor te zijn. Ik werd 6.45 wakker en dacht nog mooi een kwartiertje te kunnen blijven liggen. Dit kwartier werd ongemerkt drie kwartier, en ik schrik dan ook om 8.20 wakker. Snel douchen. Gelukkig is de douche nog vrij. Vandaag weer een mooie dag voor de boeg.

We begonnen de ochtend met een bustrip naar een particuliere meisjesschool in Edinburgh. De ST. George primary school. Vooraf werden we al goed gewezen op hoe we ons moesten gedragen. In het Verenigd Koninkrijk is het 'not done' om iets te fluisteren of te zeggen wanneer de docent praat. Het is zelfs zo dat alle leerlingen direct stil moeten zijn wanneer de docent het lokaal binnen komt. Ook schooluniformen zijn onderdeel van dit schoolsysteem. Even aanpassen dus. We werden ontvangen door de directeur. Hij vertelde ons over de geschiedenis van de school en deels over hoe alles in de school werkt. De mensen hier zijn nogal van het hoog opstoken van de kachel, dus we hadden het 'lekker' warm. Daarbij kregen we ook nog lekkere warme koffie of thee. Zweten dus.. ;)
Ik had met een aantal studenten nog een kort gesprek met een van de docenten, voordat we werden opgehaald door primary 5. Deze meisjes zijn 9 tot 10 jaar oud, vergelijkbaar met groep 6 in Nederland. Zij zouden ons in groepjes gaan rondleiden door de school.
Het was een ontzettend leuke rondleiding. De twee meisjes die ons rondleidden waren erg enthousiast over de school en konden leuk kletsen. Overal hing materiaal aan de muren, er waren speciale 'leerkamers', er was een bibliotheek, een apart muziekcentrum etc. Een uitdagende leeromgeving. De meisjes leren zelfs Latijn, Spaans en Frans. Iedere student heeft deze dag ook wel iets gezien wat gaaf zou zijn om mee te nemen in onze stage of later in de klas. Helaas mochten we in en om de school geen foto's maken, dus die moeten jullie missen.

Na een busrit terug, hadden de meeste van ons de middag vrij. Een groepje ging nog voor onderzoek naar een andere school. Totaal anders dan ST. George. Dit keer een christelijk schooltje onder een kerk met 18 leerlingen (groep 1 tot en met groep 8) waar slechts twee leraren lesgeven. Ook waren hier twee Nederlandse stagiaires. Zelf ben ik hier helaas niet geweest.
Andere groepjes gingen naar het Parlementsgebouw of The National Museum. Zelf ben ik met Margo Edinburgh in gegaan om de stad te verkennen. Lachen, gieren en brullen met een straatartiest. Margo mocht gezellig deel uitmaken van de act. Geniaal! We zijn ook nog richting Edinburgh Castle gelopen en in verschillende winkeltjes geweest om de toerist uit te hangen.

Om 16.30 liepen we met de groep naar The New Town, op weg naar David Campbell. Bekend als wereldberoemde storyteller. Wij waren uitgenodigd in zijn huis om van Keltische verhalen te genieten. Een wat oudere man met ontzettend veel humor! Hij droeg traditionele Schotse kleding, een quilt dus. Hij antwoordde niet direct op de veelgevraagde vraag wat er dan precies onder het quilt is. Hij zong er een liedje over.. Toen wisten wij genoeg. ;)
Na een tijdje hadden we allemaal knorrende magen en was het tijd om terug te lopen en bezinning te houden, zodat we daarna snel konden eten. De bezinning was mooi. Het is zo gaaf om met deze hechte groep te zijn. Iedereen is open en eerlijk naar elkaar. We zijn enthousiast in geloof en delen dit met elkaar. We kunnen echt met elkaar lachen én huilen.
Ik kan hier niet zoveel over schrijven, omdat dit echt iets is wat je zelf meegemaakt moet hebben voor je de sfeer in onze groep kan begrijpen. In ieder geval heel gaaf!

Met Michel, Anne-Marie, Sylvana, Nienke en Margo gingen we uit eten. Het welbekende gerecht Heggis kwam op tafel met een aantal burgers en twee spaghetti Bolognese. Na wat gehaast deden we de Gost Tour, het ondergrondse van Edinburgh verkennen. Het was iets minder geslaagd dan van tevoren gedacht, maar wel leuk om gedaan te hebben.
De pub tour stond als laatste op ons programma. Samen met Theo en een aantal anderen zijn we verschillende pubs afgegaan. Erg leuk kroegen hier! Gezelligheid en live muziek. Daar hebben we deze mooie dag mee afgesloten.